Hoe gastvrij ben jij als trainer? (deel 1)
Karel heeft zich na lang aarzelen ingeschreven voor een training. Het is een open inschrijf training. Ik neem je graag mee in de gedachten van deelnemer Karel.
4 weken voorafgaand aan de training
Karel: ja, het is goed dat ik me heb ingeschrevenm maar ik ken helemaal niemand. En, hoe kom ik daar eigenlijk? Weet je, misschien moet ik gewoon niet gaan. Zeg nou zelf ,alles wat ik daar leer kan ik toch ook wel uit een boekje leren?
3 weken voorafgaand aan de training
Karel: pfff gisteren mijn baas gesproken. Hij vindt dat ik echt naar die training toe moet. Hij zegt zelfs dat het me goed zou doen! Ik weet het niet hoor.
Karel: een e-mail van het trainingsbureau. Ze zeggen dat ze mijn aanmelding hebben ontvangen. En, ze sturen op korte termijn meer informatie op over locatie en de training. Klinkt best oké, misschien toch maar gaan. Ze hebben vast een lekkere lunch er bij zitten
1 week van te voren
Karel: ze zouden me toch op korte termijn meer informatie sturen? Wat is dit nou? Ik weet nog steeds niet waar ik naar toe moet en wat ik kan verwachten….
2 dagen van te voren
Karel: he he, eindelijk een e-mail met meer informatie. In de e-mail staat dat in de bijlage een routebeschrijving zit. Maar… waar is die dan? Vergeten bijlage mee te sturen… Ik zoek het zelf wel weer op.
Karel: en een VOORBEREIDINGSOPDRACHT.. wanneer moet ik dat gaan doen?
Op de trainingsdag
Karel: de trein rijdt goed en op tijd, de bus ook. Maar nu. Waar moet ik heen? Dan maar grote vriend google maps volgen. Goede straat gevonden. Nu nog op zoek naar nummer 7. Waar is nummer 7?!?
10 minuten later
Karel: ik weet het niet hoor, toch de trainer maar bellen. (doet e-mail open en kijkt of hij een telefoonnummer ziet staan) Alleen een vaste lijn. Telefoonbeantwoorder: U belt met de telefonische beantwoorder van Leren & Training. Op dit moment zijn wij niet te bereiken. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 09.30 – 12.00 uur en van 13.00 – 17.00 uur.
Karel: ASDL;FJA209TUJASLVMASDLKJ!!!!
Karel: ha daar loopt iemand ik ga het wel vragen.
Inmiddels naar de juiste locatie gewezen
Karel: oké, hier is het dus. Tjee wat is het koud hier. Niemand te bekennen en ik heb geen idee waar ik moet zijn. De training zou al begonnen moeten zijn…
Karel: daar loopt iemand, even vragen. Oh, is ook een deelnemer en weet ook niet waar die moet zijn.
5 minuten later
Karel: kijk daar komt iemand aangelopen, bezweet en al met heel veel spullen onder zijn arm. Misschien de trainer?
Karel: ja hij is de trainer. Of we nog even in de lounge (geen koffie/ thee en ijskoud) willen gaan zitten om te wachten tot dat hij zijn spullen klaar heeft.
15 minuten later
Karel: de trainer roept ons binnen. Omdat we al later zijn begonnen en een druk programma hebben slaat hij de kennismaking maar even over…..
Karel: ik heb er echt geen zin meer in. Zal ik gewoon in de pauze er vandoor gaan?….
In mijn volgende blog geef ik je graag concrete tips om er voor te zorgen dat je deelnemer ook echt aan het leren toe komt. Hoe zorg je er voor dat je deelnemer zich op zijn gemak voelt?
ps: Bij de 3 daagse Train de Trainer van LaCretio, waarin jij leert om je eigen training te maken en te geven, gaat dit echt wel anders! Voor de komende training is er nog een plek vrij. Ben jij erbij?